Petrodolary dotované arabské letecké společnosti vytlačují konkurenci z dálkových tras

7. 05. 2015 7:38:31
Letecké společnosti z bohatých zemí Perského zálivu na cestě za závratným růstem a dosažením dominance nad dálkovou leteckou dopravou nabízejí luxusní služby za nízké ceny, protože se nemusí znepokojovat finančními ztrátami.

Chování těchto dopravců se stalo předmětěm vzrušených debat o pravidlech mezinárodnícho obchodu a jejich dodržování, hlavně díky jejich pokračujcímu dotování státními petrodolary.

Šéfové leteckých společností americké “velké trojky” Delta, United a American Airlines Richard Anderson, Jeff Smisek a Doug Parker představili v dubnu 2015 v Chicagu tisícistránkový elaborát, který podle nich dokazuje porušování pravidel otevřené soutěže, kterého se dopouštějí dopravci ze zemí Perského zálivu, jmenovitě Emirates, Etihad Airways a Qatar Airways. V dokumentu se píše, že uvedení rychle rostoucí dopravci získali v letech 2004 až 2014 více než 42 miliard amerických dolarů dotací od tamních vlád. Jmenovitě Qatar Airways byly podpořeny státními dotacemi ve výši 17.5 miliard, Etihad 18 miliard a Emirates 6.8 miliard, zvýhodňující uvedené dopravce v konkurenci aerolinií, které jsou nuceny žít z tržeb za poskytnuté služby.

Samozřejmě, dopravci ze Zálivu se brání vyjádřením, že i mnozí další dopravci obdrželi v době krize státní pomoc a že tato obvinění jsou “prokazatelně falešná”. Dále sbírají body od zákazníků za vynikající služby a nízké ceny letenek. Jak by ne, konkurovat něčemu, co je zadarmo nebo oceněno hluboko pod náklady se dost dobře nedá. Dále posílají obrovská letadla na prodělečné trasy, protože nemusí produkovat zisk, protože jsou dotovány. Přitom ztráta jedné dálkové trasy, kterou je dopravce pod tlakem dotovaných konkurentů nucen opustit, může znamenat pro leteckou společnost ztrátu až 800 zaměstnanců. Dalším protiargumentem z Emirates je proto hra na city zákazníků požadující levnou a komfortní přepravu. To oni prý budou “oběti protekcionistické kampaně” velké trojky, podaří-li se nastavit tržní rovnováhu a vynutit dodržování férových obchodních pravidel.

Dotace petrodolary přicházejí jako bezúročné půjčky bez platebního kalendáře, státem absorbované ztráty spojené s nákupem paliva, dotace letištních služeb a půda zdarma. Nakupují nová moderní letadla v obrovských počtech, vytlačují z jednotlivých tras jiné dopravce.

Hodně se napsalo o stavu českého národního leteckého dopravce ČSA, přispění vedení a politických rozhodnutí k tomuto stavu. Ano, strategie se měnila, rozhodnutí měla svůj dopad, nicméně naše aerolinky měly také jistou dobu v alianci SkyTeam vizi zajišťovat spojení z Prahy právě na Blízký Východ a do zemí bývalého SSSR.

Pro srovnání velikosti aeroliníí co do počtu širokotrupých letadel (Airbus 319, Boeing 737 a větší) :

ČSA: 10 letadel (z toho 9 letadel Airbus A319 a 1 letadlo Airbus A330)

Delta: 783 letadel

United: 705 letadel

American: 633 letadel

Emirates: 234 (z toho: 145 letadel Boeing 777; 60 letadel Airbus A380)

Qatar Airways: 152 (z toho: 21 Boeing 787 Dreamliner, 45 Boeing 777, 4 Airbus A380, 2 Airbus A350)

Etihad Airways: 111 letadel

Zdroj: www.airfleets.net

Když mají obavu dopravci šedesátkrát větší než ČSA, není divu, že ČSA dopadly tak, jak dopadly. Opustily trasy do USA a Kanady výměnou za potenciální růst směrem na východ. K lámání chleba docházelo právě kolem roku 2004, kdy začalo prudké navyšování přepravních kapacit dopravců z Perského zálivu. A pak, kdo potřebuje letět do Soulu ví, že letenka přes Dubaj bude pravděpodobně cenově příznivější, než přímý let s ČSA nebo Korean Air.

Nemám v úmyslu nikoho vyzývat k bojkotům nízkých cen. Kdo chce letět to Emirátů za dotovanou letenku, nechť si letí. Za sebe mohu říci, že i kdyby mi za těch 8000 korun za zpáteční letenku do Dubaje servíroval osobní sluha na palubě kaviár a proudem tekly lahodné nápoje, do jejich letadla nevlezu. Stejně tak nevlezu do letadla American Airlines. Tato společnost si ale můj nezájem “získala” velmi spornou kvalitou svých služeb. Jen je škoda, že se proto hned tak zase nesvezu v A380 nebo v 787 Dreamliner. Kdo letěl, ví, že tato letadla poskytují neskutečný komfort. Tento trend začal prvním počítačem navrženým Boeingem 777.

Vzhledem k situaci, kdy na trase Praha - Dubaj v létě 2015 získají monopol dopravci z Perského zálivu, určitě by se mělo začít vyjednávat o maximálním počtu jejich letů týdně a požadovat stejné množství letů našich dopravců za stejných podmínek... Ať už to dopadne jakkoli, všem cestujícím přeji šťastnou a bezpečnou cestu za poznáním Emirátů, za pár korun a bez víz.

Autor: Karel Stryczek | čtvrtek 7.5.2015 7:38 | karma článku: 11.69 | přečteno: 522x

Další články blogera

Karel Stryczek

Amerika je zase daleko, polopravdy o ní se šíří jednodušeji

Méně poslední dva roky cestujeme a více čteme. Méně pozorujeme vlastníma očima, více nasloucháme těm, jimž naslouchání jiných působí požitky a plní jim peněženky.

23.2.2022 v 9:25 | Karma článku: 24.53 | Přečteno: 769 | Diskuse

Karel Stryczek

Byl to vůdce všech myší

Tiše se pod rouškou noci zmocnil rozsáhlého teritoria ve sklepě a sféru vlivu postupně rozšiřoval. I nebohému starému kocourovi se ztrácelo žrádlo z krmítka a potupně začal spát na stolečku.

17.1.2022 v 10:27 | Karma článku: 24.72 | Přečteno: 632 | Diskuse

Karel Stryczek

Babiččin recept dobyl Ameriku

Jednou z největších pochoutek dětství a mládí byly babiččiny kuřecí řízky. Měkoučké, voňavé, šťavnaté. Nečekaně blahodárný vliv pojídání s láskou připraveného tradičního pokrmu byl odhalen až o desetiletí později za oceánem.

20.7.2021 v 11:07 | Karma článku: 31.75 | Přečteno: 1185 | Diskuse

Karel Stryczek

Komu vadí indiánské motivy ve školách

„Rozhodli jsme se, že naše škola přestane používat motivy a terminologii spojené s původním obyvatelstvem Ameriky.” Strohá zpráva ředitele střední školy v Ohiu oznamující rozhodnutí vedení školy rodičům a studentům.

7.7.2021 v 8:14 | Karma článku: 34.30 | Přečteno: 1031 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Jindřich Kubánek

Zkreslené vidění - Návod k použití

Každý si myslí, že mozek má a že ho používat umí. Přesto stačí, když ztratí klíč od bytu nebo založí kamsi brýle, aby vše ztratilo smysl a začala panika a zoufalství.

29.3.2024 v 13:30 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 48 | Diskuse

Veronika Valíková Šubová

Takže Velký pátek

Čtu radostné ódy na Velký pátek a trochu mi trnou zuby. Tedy stručně: na Velký pátek předhodila jedna náboženská parta vrchnosti nepohodlného proroka inovující party a okupační mocnost ho na nátlak jeho souvěrců nechala popravit.

29.3.2024 v 11:16 | Karma článku: 16.46 | Přečteno: 217 |

Rudolf Pekař

Velikonoce nebo svátky jara a tolerance?

Připomínka jara nám přináší příjemné počasí, kvetoucí zahrady a zároveň i změnu názvu Velikonoc na Jarní svátky či Svátky jara. Jaký to má důvod?

29.3.2024 v 10:56 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 49 | Diskuse

Vlastík Fürst

Velkopáteční zastavení může prospět i ateistům

Velký pátek není v naší zemi svátkem moc dlouho. Volný den máme až od roku 2016. Otázkou je, jak s tímto volnem naložíme. Můžeme vyrazit na nákupy či za zábavou, nebo je možné se rozhodnout, že ho budeme „slavit“.

29.3.2024 v 9:05 | Karma článku: 11.27 | Přečteno: 141 | Diskuse

Karel Trčálek

Fialova vláda by měla zvážit nařízení, kterým bude stanoveno, že se v Česku už žije líp!

ANO, bude líp! Pan premiér se opakovaně vyjádřil, že díky vládě se občanům žije už jen lépe a že téměř vše bylo vyřešeno. Tuto skutečnost je však nutné vtělit do vládního nařízení, neboť je smutné, že ne všichni občané to chápou

29.3.2024 v 8:16 | Karma článku: 19.50 | Přečteno: 254 | Diskuse
Počet článků 114 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2547

Technik, matematik, chemik. Cestovatel, sportovní fanda. Čech, Američan.

Prvních 25 let života jsem prožil v České republice (Československu), v Karviné a v Praze. Dalších skoro 30 let v USA.

Psaní je mým koníčkem. Profesí je automatizace výroby, inovace a optimalizace technologických procesů. Jsem technik, a proto mě spíše zajímají data, fakta a nefiltrované diskuse, které si pak přeberu a závěry udělám sám. Mám respekt k různorodým názorům, chráním si osobní svobodu, snažím se lidem naslouchat a své myšlenky vyjadřovat v klidu, s dobrým úmyslem přispět do zajímavých diskusí.

Své politické komentáře, zamyšlení a informace sdílím, když mi na netu chybí. Mám radost, když mě někdo předběhne. Ušetří to práci a potěší, že existuje alespoň jedna spřízněná duše. Do rubriky "Historky a fotoblogy" vložím tu a tam příběh z cest, zajímavost z Ohia nebo z prostředí svých přátel. V rubrice “Přátelé se mě ptají“ najdete články ze života v USA.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...