Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Letecké společnosti to nemají jednoduché

Letecká doprava spolehlivě funguje, ale když se něco semele, hned je třeba informovat a trefovat se zprava zleva do velkých společností trýznících své zákazníky, platící pasažéry.

Podle počtu reportáží vede ve skandálech a v zápolení s nespokojenými pasažéry společnost United Airlines. Nedávno jejich let nepřežil malý psík, jak jsme se mohli senzačně dočíst na všech zpravodajských stránkách. Ubohého buldočka uskladnili na pokyn letušky do skříňky mezi příruční zavazadla. Té stevardce fakt muselo přeskočit, normálně lidi mívají miláčky u nohou ve speciální brašně se síťovými boky. Prý se ve skříňce udusil nebo přehřál. No nevím, ten prostor je velký, podle mě v něm panují podobné podmínky jako v kabině. Spíš ho tam ve tmě trefil šlak nebo ho při manévru letadla zmáčknul kufr.

Na druhou stranu tahat štěňátko kamsi letadlem, je to fakt potřeba? Když si představím, že bych vzal s sebou do letadla našeho starého kocoura, tak bychom buď vůbec neodletěli nebo by cestující po celý let byli nuceni poslouchat z brašny zvuky ne nepodobné sexu za hotelovou zdí.

Loni se United Airlines postaraly o mediální pozornost násilným vyloučením pasažéra z přepravy. Ten vyloučení za nabídnutou finanční kompenzaci odmítl a nehodlal dobrovolně opustit své sedadlo, protože kdyby se ten večer nedostal do své cílové stanice, asi by nastal konec světa. Chyba! Odnesl to rozbitým čenichem. Když vyloučit tak vyloučit, United to myslí vážně. Když nevystoupíte dobrovolně, tak na vás pošleme svalovce. A taky že poslali.

Kolik vyloučení z přepravy jsem už viděl, kolik pasažérů to samozřejmě nepotěšilo. Sám jsem o sedadlo několikrát přišel, ale rvát se s policajtama mě nenapadlo. Za krvavé šrámy samozřejmě může dopravce, protože ... proč vlastně za to může? Protože jednal podle přepravních podmínek a své rozhodnutí dotyčného tímto letadlem nepřepravit myslel vážně. Ale dopravce je velký, bohatý tak honem do něj, dokud pasažérovi teče z nosu červená.

Tuhle zase z letadla United upadl nad Pacifikem kus pravého motoru a přistálo na Havaji s jedním. Porucha způsobila pasažérům pochopitelně stres a duševní újmy, které vyléčí pár dolarů na další letenky. Loni v březnu odmítli přepravit „nevhodně oděnou" holku v leginách. To bylo pošušňáníčko na Twitteru. A tak bychom mohli ve výčtu lapálií pokračovat. Jsou součástí koloritu a dobře se čtou. 

V letadlech se dějí principiálně daleko horší věci.  Nejde o jeden let, kdy se něco nepovede, kdy je den blbec, jde o systematické chování. Nemyslím teď ty události s následky na zdraví nebo životě. Myslím každodenní chování, které se postupně stalo normou při přepravě. 

Letečtí dopravci snad jako jediná služba berou své zákazníky jako potenciální zločince a chovají se tak k nim. V letadle zní místo vlídného hlasu křik, místo pokynů povely, místo úsměvů kyselé ksichty, popohánění lidí, aby se dohnalo zpoždění, které si aerolinka způsobila vlastní liknavostí třeba na předchozím letu.

Jde o tisíce letů denně, kdy příliš často dopravci hledí na sebe více než na zákazníka. Na úkor zákazníka činí pro ně finančně výhodnější rozhodnutí. Třeba aby mohli přepravit o pár kilo více nákladu, vyloučí pasažéra. Nebo zruší jeden let dneska, aby se jim zítra nezvýšily náklady např. na náhradní letadlo nebo posádku. Nemuseli to udělat, ale udělali, protože pro ně je to výhodnější. Zákazníci si počkají, akcionáři chování ocení.

Připadá mi, že zaměstnanci aerolinií jsou v práci skoro jako na vojně. Všude předpisy, regulace, letové řády, čas mimo domov. Prostředí je donutilo chovat se jako stroje, jako kolečka v soukolí, podle regulí, bez emocí.

Pění se ve mě krev, když vznikají trable a řetězová zpoždění kvůli byrokracii. Kolikrát jim posun letadla o 200 metrů trvá i hodinu, kolikrát zavřou letadlo někomu před nosem, aby pak další půl hodinu čekalo na zpožděný kufr nebo doplnění paliva. Let byl prostě „uzavřen“ a basta. Zákazníci měli doběhnout přikázaných dvacet minut před odletem, ne jen mizerných devatenáct. V United jsou v tomto všem mistři.

A teď ... teď napíšu důvod, proč jim to všechno odpustím a poděkuji jim za jejich služby.

Když pan William Boeing založil firmu na výrobu letadel a pak i společnost United Airlines, aby těmi jeho letadly létali i lidi, asi těžko si představoval následující statistiky.

Společnost United Airlines společně s regionálním dopravcem United Express provozuje 4.500 letů denně na 338 letištích. V roce 2017 uskutečnili 1,6 milionů letů, přepravili 148 miliónů pasažérů (více než 400.000 denně). Jakoby každého Čecha svezli čtrnáctkát ročně. Každých deset vteřin někde startuje nebo přistává jejich letadlo, 365 dní v roce.  

Společnost Boeing s 60.000 zaměstnanci dodává 47 nových letadel měsíčně (Airbus 60). Světové aerolinie provozují 10.000 Boeingů. Každou jednu vteřinu někde na světě startuje nebo přistává nějaký Boeing.

United Airlines provozují 745 velkokapacitních letadel od Boeingu i Airbusu (ČSA asi 10 velkých letadel). Společnost zaměstnává 86.000 lidí. Několik tisíc posádek, piloti, letušky, pozemní personál, mechanici, lidé obsluhující rezervační systémy, optimalizující trasy letů a další a další.

Od únosu jejich dvou letadel 11. září 2001, při kterých jedno letadlo narazilo do mrakodrapu and jedno havarovalo, United Airlines provozovaly za více než 16 let asi 27 miliónů letů, přepravily přes 2 miliardy pasažérů bez nehody se smrtelnými následky.

Ten úsměv v kabině by je nic nestál. Chybí mi. Osobně ale zkousnu nevlídné slovo, chladnou profesionalitu i zpoždění výměnou za bezpečnou dopravu. A nejsem ani pověrčivý, je pátek třináctého a bloguju si z paluby Boeingu od United Airlines cestou přes Chicago a Frankfurt do Prahy. Snad jsem nic nezakřikl.

Autor: Karel Stryczek | pátek 13.4.2018 12:52 | karma článku: 32,58 | přečteno: 695x
  • Další články autora

Karel Stryczek

Amerika je zase daleko, polopravdy o ní se šíří jednodušeji

Méně poslední dva roky cestujeme a více čteme. Méně pozorujeme vlastníma očima, více nasloucháme těm, jimž naslouchání jiných působí požitky a plní jim peněženky.

23.2.2022 v 9:25 | Karma: 24,53 | Přečteno: 772x | Diskuse| Společnost

Karel Stryczek

Byl to vůdce všech myší

Tiše se pod rouškou noci zmocnil rozsáhlého teritoria ve sklepě a sféru vlivu postupně rozšiřoval. I nebohému starému kocourovi se ztrácelo žrádlo z krmítka a potupně začal spát na stolečku.

17.1.2022 v 10:27 | Karma: 24,72 | Přečteno: 632x | Diskuse| Společnost

Karel Stryczek

Babiččin recept dobyl Ameriku

Jednou z největších pochoutek dětství a mládí byly babiččiny kuřecí řízky. Měkoučké, voňavé, šťavnaté. Nečekaně blahodárný vliv pojídání s láskou připraveného tradičního pokrmu byl odhalen až o desetiletí později za oceánem.

20.7.2021 v 11:07 | Karma: 31,75 | Přečteno: 1189x | Diskuse| Společnost

Karel Stryczek

Komu vadí indiánské motivy ve školách

„Rozhodli jsme se, že naše škola přestane používat motivy a terminologii spojené s původním obyvatelstvem Ameriky.” Strohá zpráva ředitele střední školy v Ohiu oznamující rozhodnutí vedení školy rodičům a studentům.

7.7.2021 v 8:14 | Karma: 34,30 | Přečteno: 1031x | Diskuse| Společnost

Karel Stryczek

Banky si z nás udělaly legraci. Opakovaně.

Pracujeme v prostředí mezinárodních firem a občas potřebujeme přesunout finance z účtu v bance na jiný v jiné bance. Jednoduché? Jak kdy. K přesunu korun stačí kliknout na tlačítko na obrazovce, ale zkoušeli jste posílat dolary?

9.6.2021 v 8:40 | Karma: 44,22 | Přečteno: 9505x | Diskuse| Ekonomika
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

USA a Čína musí být partnery, řekl Si. Blinken mu vyčetl podporu Ruska

26. dubna 2024  13:10,  aktualizováno  13:45

Ve vztazích mezi Čínou a Spojenými státy zůstává mnoho problémů. Musí ale být spíše partnery než...

KOMENTÁŘ: Byrokracie s vízy? Přitvrdíme. Jak Česko zařízlo studenty z ciziny

26. dubna 2024

Premium Nenápadná úřední klička zásadně zkomplikovala život zahraničních studentů v Česku. Stát ještě...

Podvodník prodával falešné vstupenky na koncerty i sport, naletělo mu 500 lidí

26. dubna 2024  12:50

Falešné vstupenky na kulturní a sportovní akce nabízel na internetu muž z Uherskohradišťska, který...

V kontejneru vzplála stará elektrobaterie, patrně kvůli technické závadě

26. dubna 2024  12:45

Zřejmě závada na staré elektrobaterii způsobila páteční požár kontejneru na skladování...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

  • Počet článků 114
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2549x
Technik, matematik, chemik. Cestovatel, sportovní fanda. Čech, Američan.

Prvních 25 let života jsem prožil v České republice (Československu), v Karviné a v Praze. Dalších skoro 30 let v USA.

Psaní je mým koníčkem. Profesí je automatizace výroby, inovace a optimalizace technologických procesů. Jsem technik, a proto mě spíše zajímají data, fakta a nefiltrované diskuse, které si pak přeberu a závěry udělám sám. Mám respekt k různorodým názorům, chráním si osobní svobodu, snažím se lidem naslouchat a své myšlenky vyjadřovat v klidu, s dobrým úmyslem přispět do zajímavých diskusí.

Své politické komentáře, zamyšlení a informace sdílím, když mi na netu chybí. Mám radost, když mě někdo předběhne. Ušetří to práci a potěší, že existuje alespoň jedna spřízněná duše. Do rubriky "Historky a fotoblogy" vložím tu a tam příběh z cest, zajímavost z Ohia nebo z prostředí svých přátel. V rubrice “Přátelé se mě ptají“ najdete články ze života v USA.