Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Buran nebo inteligent?

Jsem Karviňák, jsem Pražák, jsem Američan. Na školách jsem strávil dvacet let života. Nejlíp se cítím mezi svými v kdysi zakouřené čtyřce, po jejíž návštěvě hrozně smrdělo oblečení a kde nedávno štamgastům u pivka kouřit zakázali.

Na školách jsem řešil diferenciální rovnice a popisoval chemické procesy pro potřeby jejich řízení počítači. Popisuji stále. Pomáhal jsem na zabíjačkách, kde tekla krev, krájelo se maso a smrděly vnitřnosti.

Pracoval jsem ve fabrikách, kde se zpracovával lidský i zvířecí odpad, i v nejčistších prostorách pro výrobu elektroniky, aby dobře šlapala, všichni mohli spolehlivě gůglovat a přít se na netu o to, jaký svět je lepší.

Piju pivo, víno jen někdy. Víno je prý zdravější. Méně kalorií, více alkoholu. Něco na tom bude. Měsíc jsem se nedotkl piva a ztratil čtrnáct liber z mojí břišní pneumatiky. Bylo mi hned řečeno, že vypadám nezdravě. Proto jsem obnovil ozdravnou terapii pivní, na kterou bylo tělo dlouhodobě zvyklé a po které jsem zase zkrásněl.

Moji inteligentní přátelé pijí výhradně víno, výhradně v restauracích, kde se servíruje zdravé jídlo. Moji celoživotní přátelé pijí výhradně Radegast tam, kde je nejlevnější, a proto nejlepší. Vaří si doma, co jim chutná. V restauracích je to moc drahé a dávají k jídlu zbytečně salát, který je v ceně a stejně se na talíři nechá.

O víkendu hrála v rámci amerického turné na Stanford University blízko San Francisca Česká filharmonie. Stál jsem před hezkou koncertní halou a přemýšlel, zda si na koncert zajít. Nerozeznám tón „D“ od „A“ a už vůbec ne stupnici „moll“ od „dur“. Prostě nerozeznám. Filharmonii fandím a věřím, že reprezentovala dobře. Nezapomenu na jejich Mou vlast v zimě 1989 v Obecním domě.

Já buran-inteligent jsem měl dilema. Čas navštívit koncert byl. Lístky ještě byly. Lupen za kilo zhruba. Jako za sto dolarů. Ale kdybych tam šel, tak by to bylo jen z jakéhosi příležitostného snobství. Vážná hudba mi nikdy nic neříkala. Kromě Vltavy od Smetany. Prostě tak to je, tak jsem se narodil. Za kilo se také dají pořídit v San Franciscu čtyři piva, velká porce vepřových žebírek a zákusek. Včetně 7% daně a 20% spropitného.

Zvítězila žebírka. Filharmonii jsem při konzumaci dobrot vzdáleně držel palce, ať jim to fidlá a nepraskne při tom žádná struna. A ať jejich umění Američani ocení.

Bylo mi dobře. Srdce plesalo, nic jsem si nepředstíral, žaludek byl spokojen. Zůstal jsem patriotem i sám sebou. Zjistil jsem, že zpoza té obrovské kaluže psal blogy spíše buran, možná šmrncnutý špetkou inteligence.

Autor: Karel Stryczek | čtvrtek 15.11.2018 11:14 | karma článku: 31,33 | přečteno: 1571x
  • Další články autora

Karel Stryczek

Amerika je zase daleko, polopravdy o ní se šíří jednodušeji

Méně poslední dva roky cestujeme a více čteme. Méně pozorujeme vlastníma očima, více nasloucháme těm, jimž naslouchání jiných působí požitky a plní jim peněženky.

23.2.2022 v 9:25 | Karma: 24,53 | Přečteno: 772x | Diskuse| Společnost

Karel Stryczek

Byl to vůdce všech myší

Tiše se pod rouškou noci zmocnil rozsáhlého teritoria ve sklepě a sféru vlivu postupně rozšiřoval. I nebohému starému kocourovi se ztrácelo žrádlo z krmítka a potupně začal spát na stolečku.

17.1.2022 v 10:27 | Karma: 24,72 | Přečteno: 632x | Diskuse| Společnost

Karel Stryczek

Babiččin recept dobyl Ameriku

Jednou z největších pochoutek dětství a mládí byly babiččiny kuřecí řízky. Měkoučké, voňavé, šťavnaté. Nečekaně blahodárný vliv pojídání s láskou připraveného tradičního pokrmu byl odhalen až o desetiletí později za oceánem.

20.7.2021 v 11:07 | Karma: 31,75 | Přečteno: 1189x | Diskuse| Společnost

Karel Stryczek

Komu vadí indiánské motivy ve školách

„Rozhodli jsme se, že naše škola přestane používat motivy a terminologii spojené s původním obyvatelstvem Ameriky.” Strohá zpráva ředitele střední školy v Ohiu oznamující rozhodnutí vedení školy rodičům a studentům.

7.7.2021 v 8:14 | Karma: 34,30 | Přečteno: 1031x | Diskuse| Společnost

Karel Stryczek

Banky si z nás udělaly legraci. Opakovaně.

Pracujeme v prostředí mezinárodních firem a občas potřebujeme přesunout finance z účtu v bance na jiný v jiné bance. Jednoduché? Jak kdy. K přesunu korun stačí kliknout na tlačítko na obrazovce, ale zkoušeli jste posílat dolary?

9.6.2021 v 8:40 | Karma: 44,22 | Přečteno: 9505x | Diskuse| Ekonomika
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Letní teploty ještě vydrží. Ochladí se až koncem týdne, kdy přijdou přeháňky

29. dubna 2024  6:33

V neděli meteorologové zaznamenali letní den, teplota ve středočeské Tuhani vystoupala k 25,5...

Soud začal řešit podvod století za 2,4 miliardy. Okradených jsou tisíce

29. dubna 2024  6:21

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Přijíždí německý prezident Steinmeier. Setká se s Pavlem, uctí oběti střelby

29. dubna 2024  6:03

Německý prezident Frank-Walter Steinmeier zahájí dvoudenní návštěvu Prahy. Na Pražském hradě ho...

Podmínky míru musí určit Ukrajina, říká ministryně obrany Černochová

29. dubna 2024

Premium Ministryně obrany Jana Černochová (ODS) o sbírce na munici pro Ukrajinu, komunikaci náčelníka...

  • Počet článků 114
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2549x
Technik, matematik, chemik. Cestovatel, sportovní fanda. Čech, Američan.

Prvních 25 let života jsem prožil v České republice (Československu), v Karviné a v Praze. Dalších skoro 30 let v USA.

Psaní je mým koníčkem. Profesí je automatizace výroby, inovace a optimalizace technologických procesů. Jsem technik, a proto mě spíše zajímají data, fakta a nefiltrované diskuse, které si pak přeberu a závěry udělám sám. Mám respekt k různorodým názorům, chráním si osobní svobodu, snažím se lidem naslouchat a své myšlenky vyjadřovat v klidu, s dobrým úmyslem přispět do zajímavých diskusí.

Své politické komentáře, zamyšlení a informace sdílím, když mi na netu chybí. Mám radost, když mě někdo předběhne. Ušetří to práci a potěší, že existuje alespoň jedna spřízněná duše. Do rubriky "Historky a fotoblogy" vložím tu a tam příběh z cest, zajímavost z Ohia nebo z prostředí svých přátel. V rubrice “Přátelé se mě ptají“ najdete články ze života v USA.